2010-08-12

Embo Ali




Saya terbaca di dalam ruangan suratkhabar berbahasa Melayu, Saudara Azrone terkilan kerana pihak berkuasa tempatan (PBT) tidak mengambil inisiatif memulihara makam dan kubu Embo Ali di Kampung Pandasan Kota Belud.

Saya setuju dengan pendapat saudara Azrone agar sejarah perjuangan Embo Ali diketengahkan kepada orang ramai. Saya mencadangkan jika sejarah Embo Ali ini mempunyai impak yang tinggi kearah ekonomi berprestasi tinggi agar satu seminar mengisahkan perjuangan Embo Ali ini dibuat dan saya sanggup untuk menjadi pesertarnya . Kita jemput sejarahwan-sejarahwan untuk membentangkan kertas kerja . Saya yakin, selain dari diri saya sendiri masih ramai lagi di luar sana yang masih samar-samar siapa Embo Ali ini sebenarnya ? Siapa ibubapanya ? Dari mana asal usulnya ? Adakah beliau ini anak jati Pandasan atau pendatang asing ? Adakah beliau mempunyai keluarga di Kampung Pandasan ?

Keraguan ini timbul kerana pada suatu masa dahulu ada pemimpin politik dari Papar yang menyatakan bahawa beliau adalah waris Embo Ali. Beliau berjuang untuk menegakkan keadilan untuk Embo Ali .

Sejarah Embo Ali ini telah diekspolitasikan untuk keuntungan politik. Jadi sudah sampai masanya untuk rakyat Kota Belud khususnya dan Malaysia amnya mengetahui siapa Embo Ali ini sebenarnya.

No comments:

Post a Comment