2010-08-03

SUDUT SETEMU-TEMU 01 OGOS 2010



Selepas melawat beberapa gerai pamiran di majlis Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani Bersama Rakyat bertempat di padang Kota Belud pagi kelmarin, saya bertemu dengan seorang rakan fb. Beliau mempelawa kami minum di Restoran Puteri Kasih di bangunan Majlis Daerah Kota Belud.
Untuk tidak menghampakan beliau, kami bersetuju. Semasa minum, rakan tersebut meluahkan pendapat beliau berhubung projek Jelapang Padi Kota Belud.
Rfb : Rakyat Tempasuk beruntung kerana projek Jelapang Padi Kota Belud 90% di kawasan Tempasuk.
Penulis : Ya, tapi setengah mereka tidak gembira kerana pada pendapat mereka tanaman padi adalah tanaman cukup makan sahaja.
Rfb : Ya, kalau kawasan kecil, 2 atau 3 ekar sahaja. Tapi kalau kawasan yang luas saya yakin menguntungkan.
Penulis : Saya setuju. Namun ramai petani Tempasuk tidak mempunyai kawasan yang luas. Kebanyakannya mempunyai tanah 2 atau 3 ekar sahaja. Ada pula yang terpaksa “mengerjakan tanah orang” kerana tidak mempunyai tanah sendiri yang mana hasilnya kelak dibahagi 50 – 50.
Rfb : Bagaimana kalau petani mengubah cara penanaman padi mereka. Jangan bergantung dengan orang tengah.’Radu sendiri, tanam sendiri, tuai sendiri, dan jual sendiri’.
Penulis : Itu cadangan yang baik. Bagaimana ?
Rfb : Hapuskan subsidi.Gantikan dengan setiap petani yang berdaftar diberi jentera pembajak ( Kabota ), mesin pengisar ( jenis kecil berharga lebih kurang RM 2000.00). Mereka tidak lagi bergantung dengan orang tengah. Beras yang hancur dan habuk padi boleh digunakan untuk makanan ternakan.
Penulis : Setujukah kerajaan ? Beras ini barang kawalan.
Rfb : Bukankah 1 Malaysia ‘Rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan’ . Transformasi bah !!
Saya tersenyum dan membayar minuman. Kami berpisah dengan berjanji akan berjumpa lagi. Saya ulangi kata-kata rakan fb tadi ‘ radu sendiri, tanam sendiri, tuai sendiri dan jual sendiri’ . Saya tersenyum sendiri.

No comments:

Post a Comment