2010-07-26



TRANSFORMASI EKONOMI KOTA BELUD 25.07.2010

Semasa berbual mesra dengan beberapa orang rakan pengerusi JKKK di satu majlis perkhawinan baru-baru ini, kami membicarakan masalah petani , subsidi, cuaca, pendidikan anak-anak, jelapang padi, agropolitan dan pelbagai macam topik lagi yang masih berkisar soal petani.
Seorang daripada pengerusi JKKK tersebut mengutarakan soalan; adakah masyarakat tani di kampung kita telah bersedia untuk memenuhi cabaran Modal Baru Ekonomi ( MBE ) ? Menjelang 2015 ( RMK 10 ) sebuah keluarga memperolehi pendapatan perkapita RM 4000.00 sebulan ? Secara selamba salah seorang dari pengerusi JKKK yang lain pula menjawab ; kerajaan kita banyak perancangan, lihat sistem air paip telah diperbaiki dan menjelang tahun hadapan kampung kita akan mendapat air paip yang bersih. Saya yakin matlamat kerajaan akan tercapai. Mencelah pula seorang lagi rakan ; buat apa susah-susah, tunggu sahaja tahun 2015, semua keluarga akan dapat RM4000.00 sebulan.
Berdasarkan isi perbualan di atas, ternyata sistem penyampaian tentang dasar-dasar kerajaan belum lagibegitu berkesan. Rakyat masih memerlukan penerangan yang lebih tentang transformasi kerajaan terutama sekali tentang NKRA, KPI, MBE , RMK 10 dan banyak lagi perkara-perkara seumpamanya yang melibatkan rakyat di peringkat akar umbi. Saya setuju dengan saranan PM baru-baru ini yang menyeru agar dalam semua program Juara Rakyat masalah yang ada hubungkait dengan kehidupan seharian rakyat diberi perhatian khusus.
Semasa perhimpunan itu juga setiap kampung atau mukim perlu membuat pamiran tentang pelan strategik , hasilan produk kampung, gambar-gambar pembangunan sumbangan kerajaan dan juga keperluan-keperluan rakyat yang perlu diberi keutamaan. Selain itu graf purata yang menunjukkan jumlah pendapat petani perlu disediakan agar dapat diambil tindakan segera.


SUDUT SETEMU-TEMU

SETEMU SERATI DEMBUA KITI

Setelah menghantar isteri dan anak-anak ke sekolah , selepas menghantar kereta untuk dicuci saya singgah sebentar di Restoran Pesona di pekan Kota Belud. Kebetulan saya bertemu dengan seorang rakan ketua cawangan UMNOI. Kami minum sambil berbual-bual.
Tiba-tiba ketua cawangan tersebut mengajukkan soalan kepada saya , pilihanraya ke 13 sudah mula diperkatakan orang, agak-agak siapa calon BN di kawasan kita ? Saya tersenyum dan berkata, saya bukan ahli politik, yang lebih tahu adalah saudara kerana status saudara sebagai ketua cawangan. Bagi saya sebagai seorang rakyat biasa, saya berpendapat PRU ke 13 ini BN harus memilih calon yang 100% boleh menang bukan sekadar calon boleh menang sahaja.
Apa maksud cikgu ? Di kota Belud ini ramai calon BN boleh menang tetapi tidak ramai yang 100% boleh menang. Pengerusi cawangan itu tidak puahati dengan penerangan saya . Dia terus menyoal saya , siapa calon yang 100% itu boleh menang ? Jawapan saya sungguh mudah. Calon itu mestilah calon yang disukai rakyat, boleh membantu rakyat tidak kira siang atau malam, bukan calon ‘ hinggap , makan, terbang ‘, tidak cerewet, boleh dihubungi bila-bila masa, menjawab panggilan telefon dan pesanan SMS, tidak memilih-milih rakyat sebagai kawan, bermastautin di kawasan pilihanrayanya.
Sambil bangkit dari tempat duduknya, ketua cawangan itu berkata ,”pui ! semua gagal.” Beliau menghabiskan kopinya dan terus berkata , ‘ cikgu bayar ‘ , lalu pergi. Saya terpinggah tinggal sendirian.

No comments:

Post a Comment