2010-07-29

SUDUT SETEMU-TEMU 29 Julai 2010.



PERTANIAN ADALAH PERNIAGAAN

Kesuburan tanah Kota Belud telah menjadi asset terpenting kepada usahawan tani menceburi sector pertanian. Padi merupakan tanaman yang terpenting di Kota Belud selain daripada getah dan buah-buahan tanah tinggi. Kota Belud merupakan pengeluar padi utama di negeri Sabah.
Penghujung minggu yang lalu saya sempat berbual-bual dengan seorang petani ( penanam padi ) di pasar malam ketika berbaris menunggu giliran membeli mertabak jawa. Beliau juga pengemar mertabak jawa . Saya bertanya pada beliau ;
Penulis – Sudah habis mengetam ( menuai ) ?
Petani – Padi saya kurang jadi, diserang penyakit merah. Saya dapat tiga tangki sahaja ( tangki jentuai )
Penulis – Berapa ekar ?
Petani – Tiga ekar.
Penulis – Sekurang-kurangnya tidak juga rugi .
Petani – Tidak rugi ? Masih ada baki di kilang.
Penulis – Tahun depan mungkin tidak lagi kerana projek jelapang padi akan siap.
Petani – Nak ! Saya sudah tua. Seluruh hidup saya tanam padi. Kalau ada orang yang senang ( kaya ) tanam padi, sayalah orangnya. Cukup makan bolehlah . Tapi kalau cari lebih, carilah usaha lain.
Perbualan kami tidak berpanjangan kerana gilirannya untuk mendapatkan mertabak jawa telah sampai. Sebelum beredar sempat lagi beliau menyambung, ‘ tanah ubi keledek lagi bagus ‘. Saya tersenyum dan mengakhiri perbualan kami dengan ucapan salam kepadanya.
Saya berfikir mengapa petani itu berkata demikian ? Bukankah para petani ( pesawah ) mendapat bantuan daripada kerajaan . Bermula dari membajak , baja , racun rumpai, menjual hasil , semua diberi subsidi. Mengapa pula masih berbaki ?Adakah hasil pesawah itu dimanipulasi oleh orang tengah ? Atau pesawah ini kurang kemahiran atau tidak bersungguh-sungguh dalam usahanya.
Saya merujuk perkara ini kepada salah seorang pengilang padi. Beliau menjelaskan rata-rata petani di kawasannya , berhutang . Mereka telah berhutang sebelum mereka menuai padi lagi.Hasil tuaian mereka tidak dapat membayar hutang. Hutang petani akan dibawah kehadapan. Begitulah seterusnya.
Jadi, saya terfikir bagaimana kerajaan menyelesaikan perkara ini kerana RMK 10 mensasarkan pendapatan perkapita sekeluarga RM 4000.00 sebulan ? Adakah rata-rata petani-petani ini berhutang pada kilang dan apabila tidak berupaya menjelaskan hutang mereka, adakah tanah sawah petani berhutang ini jatuh pada tangan pemiutang ? Sama-samalah kita renungkan nasib pesawah di daerah Kota Belud.

No comments:

Post a Comment